Gezelligheid op de farm en... safari!

30 mei 2016

Hallo hallo, daar was ik weer.

Ik had mijn laatste blog afgelopen woensdag ochtend geüpload. Daarna ben ik les gaan geven op het bedrijf. Ik heb weer een excel les gegeven aan een kleine groep medewerkers. Hierbij zijn ze ook zelf aan de slag gegaan op laptops. Ze hebben geoefend met verschillende functies in excel door een excel sheet van mijn scherm na te maken. 's Middags wilde ik weer aan de slag gaan met mijn portfolio, maar het internet lag er weer uit. Dit keer waren er medewerkers aan het werk geweest met het internet op de farm, maar ze hadden de draadjes niet goed aangesloten. Gelukkig waren er dinsdag drie Nederlanders op de farm aangekomen, waarvan één hier speciaal voor de ICT was, dus die heeft ervoor gezorgd dat het internet het weer deed op de farm. Rond kwart voor 5 bedacht ik me ineens dat ik nog iets moest uitprinten, dus kon ik weer terug lopen naar het bedrijf aangezien ik dat was vergeten na het lesgeven. Achja, een extra work-out kan geen kwaad. 's Avonds heb ik met Peter, Ingrid en Maarten meegegeten. Het was vet gezellig om eens niet alleen te hoeven eten.

Op donderdag (26/05) heb ik op Enkedego School les gegeven over 'farm animals'. Na het oefenen van de namen van de verschillende boerderijdieren heb ik ook nog wat muziek met de kinderen gemaakt. We hebben weer verschillende ritmes gemaakt met de cups. Vandaag was Ingrid met mij meegegaan om eens op de school te kijken. Zij heeft een aantal mooie foto's gemaakt terwijl ik aan het lesgeven was. 's Middags hebben we met zijn allen geluncht. Het was heerlijk weer, dus we hebben lekker in de zon gezeten. Beetje jammer dat ik er even niet aan had gedacht me in te smeren. Het gevolg: verbrande armen en 'mouwtjes' op mijn armen, wat ik de hele tijd heb geprobeerd te voorkomen. Beetje jammer.. Aan het eind van de middag hebben we nog een prachtige wandeling gemaakt de heuvel op. Op een mooie open plek hebben we nog wat foto's gemaakt. 's Avonds lag er ineens brandhout op de veranda, dus na het eten hebben we lekker de open haard aangezet, aangezien het 's avonds nog best koud kan zijn. Naast het werken aan mijn portfolio heb ik ook nog even op Skype gebeld met Joey en later nog met mama.

Vrijdag heb ik (naar eigen zeggen) iets heel leuks gedaan op Enkedego School: ik heb een muziekles gegeven! Ik heb de kinderen het liedje 'Make New Friends' aangeleerd. Het was in het begin best lastig om het liedje aan te leren, maar uiteindelijk ging het best wel goed. De kinderen hadden er ook veel plezier in. Later in de les heb ik de cups te voorschijn gehaald en hebben we een ritme onder de het liedje gezet. In de middag heb ik les gegeven op het bedrijf. We hebben het gehad over het gebruik van de woorden these, those, that and this. De medewerkers pikten het snel op ten opzichte van vorige lessen. 's Avonds hebben we weer met zijn vieren gegeten. Er liggen kant en klare maaltijden in de vriezer hier en vandaag hadden we een soort stoofpotje. Na het eten heb ik een filmpje gekeken en verder gehaakt aan een giraffe knuffel die ik aan het maken ben. We hadden ook de open haard weer aangestoken en hebben nog met zijn allen in de lekker warme kamer gezeten. Iedereen was wat anders aan het doen, maar toch was het wel fijn om een beetje gezelschap te hebben op de farm.

Zaterdagochtend heb ik eerst nog wat aan mijn portfolio gewerkt. Daarna ben ik samen met Maarten met de managers auto meegereden naar Arusha Town. De eerste stop was, zoals gewoonlijk, de Nakumatt om wat boodschappen te doen. Daarna zijn we doorgereden naar de Maasai Market en de 'Cultural Heritage' winkel. Dit was gelijk waarschijnlijk ook de laatste keer dat ik op deze plekken ben geweest, aangezien ik volgend weekend terug vlieg naar Nederland. 's Avonds heb ik nog geprobeerd om verder te werken aan mijn portfolio en heb ik weer lekker bij het warme haardvuur gezeten.

Zondag was het dan eindelijk zo ver: we gingen op safari! Daarvoor moesten we wel om 7 uur in de auto zitten, want het was een behoorlijk eind rijden, dus om 6 uur ging de wekker. Om 7 uur stond iedereen klaar bij het bedrijf om te vertrekken. We gingen met Maarten, Freddy, de chauffeur (ik weet zijn naam even niet) en ik. De heenweg hebben we zes uur (!) in de auto gezeten. En niet omdat het ook echt zes uur rijden was, nee de chauffeur had de verkeerde afslag genomen en bleef gewoon net zo lang doorrijden tot we bij een heel ander safari park uitkwamen.. Hierdoor hadden we drie uur extra gereden. Maar goed, uiteindelijk kwamen we dan toch aan bij het goede safari park: Tarangire National Park. Aangezien het al zo lekker ging vandaag, ging dit natuurlijk ook niet soepel. We kwamen aan bij de kassa, hadden van tevoren allemaal gepind, konden we ineens niet met cash betalen. Je kon alleen betalen met een pinpas van visa ofzo. Freddy was de enige met zo'n kaart, maar die had er op dat moment geen tegoed op staan. We waren even bang dat we voor niks zo lang in de auto hadden gezeten, maar Freddy ging praten met de 'bedrijfsleider' en die stond toe dat we met cash betaalden, dus konden we gelukkig toch nog naar binnen. Het park was echt super mooi! Ik heb heel veel foto's gemaakt met een fotocamera, alleen ik heb geen kabeltje mee en het kaartje past niet in mijn computer, dus die kan ik pas als ik thuis ben online zetten. Ik heb heel veel verschillende dieren gezien: gazelles (of antilopes, geen idee welke en wat het verschil is..), struisvogels, wilde beesten, wilde zwijnen, apen, zebra's, giraffes en het aller coolste: heel veel olifanten! Ik ben echt gek op olifanten, vind het echt ontzettend fascinerende beesten en ik heb nu dus wel mooi een selfie met een olifant erop! Het was in het safari park echt super warm en ik zweette me een ongeluk, maar gelukkig hadden we genoeg water meegenomen. Beetje jammer dat het water na een paar uur bijna kookte en dus niet echt meer lekker was om te drinken.. Ondanks dat de dag een beetje stroef begon, was het wel echt een super toffe dag en ik ben echt blij dat ik nog de kans heb gekregen om op safari te gaan. En dat ik eindelijk echte olifanten heb gezien (die konden we vorig jaar in Zuid-Afrika niet vinden), was natuurlijk helemaal te gek! De terugrit heb ik heerlijk geslapen, haha. Ik was echt super moe van alle indrukken en de hitte. 's Avonds heb ik nog een filmpje gekeken en een poging gedaan tot werken aan mijn portfolio. Dat laatste lukte alleen niet echt, mijn hoofd was helemaal op. 's Avonds wilde ik even lekker een douche nemen voor het slapen gaan, maar het warme water deed het ineens niet meer. Ik ben lekker vroeg onder de wol gekropen en heb ook nog even met Joey geskypt. :)

Vandaag werd ik helaas wakker met buikpijn en ben ik dus niet naar de school geweest. Ik heb gelukkig inmiddels wel kunnen douchen, want het warme water was -een soort van- gefixt. Wat de rest van de dag mij gaat brengen, weet ik nog niet. We wachten geduldig af.. Wat ik wel weet, is dat het nog zes nachtjes duurt voordat ik weer in Nederland ben en ik kijk er heel erg naar uit om iedereen weer te zien en een knuffel te kunnen geven! Nog één week te gaan!

1. Gerda Looys:
    30 mei 2016
    Wat een leukverslag weer, dank je wel dat je ons laatmeegenieten.nogeven volhouden, en voor het week-end een goede terugreis.
  2. Danielle:
    31 mei 2016
    Lieve Mandy, vandaag dit verhaal en van vorige week zitten lezen. Heerlijke verhalen!! Wat een ervaringen doe je toch op. In Afrika loopt niks zoals je verwacht en je moet je steeds weer aanpassen en er zelf iets van maken. En dat doe je zo te lezen heel goed! Ervaar, leer en geniet!! Liefs Danielle
  3. Nella van driezum:
    1 juni 2016
    It's absolutely clear, a real lifetime experience for you! I think that eventually the children will like your way of teaching, so you should stay a little longer ;), or come back after your studies...
    Enjoy the last bit, have a good trip home! See you next week at the language test.
  4. Ingrid:
    1 juni 2016
    Hoi Mandy,
    Super leuk om je verhalen nu te lezen. Het was ook geweldig om je bezig te zien met de kinderen in de klas en te zien hoe ze de nieuwe dingen oppikken. Ze zullen je zeker gaan missen!
    Succes nog de laatste dagen en een goede reis terug!
    Groetjes,
    Ingrid