Nieuwe lessen en heel veel portfolio

24 mei 2016

Hallo, daar was ik weer! Dat is een tijdje geleden, oeps.. Ben de afgelopen week echt super druk geweest met het schrijven van mijn portfolio, want je zult het soms haast vergeten, maar ik zit hier nog steeds voor mijn studie..

Wat ik de afgelopen week wel heb besloten, is dat ik, als ik weer thuis ben, niet zomaar weer achter het stuur kruip. Ze rijden hier namelijk links en ik merk aan mezelf dat ik er onbewust helemaal aan gewend ben. Pas als ik er op ga letten en over na ga denken, ziet het er eigenlijk nog steeds wel heel gek uit om aan de linker kant van de weg te rijden..

Eens even kijken waar ik was gebleven. Ik had verteld over de waterval bij Moshi, dus maandag (16/05) komt dan daarna. Maandag was niet zo'n hele intensieve dag. Ik heb met de kinderen op Enkedego School nog eens de kleuren herhaald en het tellen tot 10. Ik herhaal echt super veel de dingen die ik de kinderen eerder heb aangeleerd, want ik merk dat deze kinderen dat nog meer nodig hebben dan de kinderen in Nederland.

Dinsdag heb ik een nieuwe les gegeven op Enkedego School. Ik heb de leerlingen geleerd te tellen tot 20 in het Engels. Het ging eigenlijk super goed, op één klein detail na. Blijkbaar is het getal 15 hier iets heel geks ofzo, want die sloegen ze telkens over. Tot 14 ging het perfect en na een paar keer besloot ik daarna maar gewoon heel hard zelf mee te roepen. Ik heb op de school ook nog iets heel anders gedaan. Ik heb namelijk een kast gebouwd van kartonnen dozen. Deze had ik, samen met heel veel plastic afval, meegekregen van de buurvrouw. Ik heb de boeken van de leerkracht, het plastic materiaal en mijn eigen materialen in deze 'kast' gelegd. 's Middags heb ik les gegeven op het bedrijf. We hebben het gehad over het maken van grafieken. Hier heb ik ook de computer bij betrokken. Toen ik had laten zien dat je grafieken ook in Excel kunt zetten, wilden ze het natuurlijk ook allemaal zelf even proberen. 's Avonds heb ik nog aan mijn portfolio voor school gewerkt.

Woensdag (18/05) ben ik de dag sportief begonnen. Ik had een app gevonden voor op mijn telefoon waarmee je HIIT (High Intensity Interval Training) kon doen. Ik was helemaal enthousiast, want dat betekende dat ik maar vier (!) minuten hoefde te sporten. Nou dat heb ik geweten, het was maar vier minuten, maar ik had de rest van de dag én de dag erna spierpijn. De rest van de ochtend heb ik gewerkt aan mijn verslag en de les die ik 's middags moest gegeven op het bedrijf. Deze middag had ik een andere groep dan normaal. Dit was een groep die al wat beter Engels kon, maar moest leren met computers te werken, met name met Excel. Ik had twee Excel sheets gemaakt die ze na moesten maken, waarbij ze moesten oefenen met cijfers bij elkaar optellen, hokjes gekleurd maken, kaders om gegevens zetten, e.d. Het was echt leuk om te zien hoe snel ze het oppikten en ze hebben ontzettend hard gewerkt.

Op donderdag heb ik iets heel nieuws geprobeerd op Enkedego School (vandaar ook de titel van deze reisblog). Althans, het was nieuw voor de kinderen. Ik heb namelijk een tekenles gegeven. Ik had vanuit Nederland een stuk of 50 viltstiften meegenomen. De tafels van de kinderen had ik voor de gelegenheid (en omdat het makkelijk was met het delen van de stiften) in groepjes gezet. De kinderen vonden het eerst wel een beetje gek dat ze een tekenopdracht kregen terwijl ze op school zaten, maar ze hebben heel erg hun best gedaan en de resultaten waren hartstikke leuk! Natuurlijk heb ik met het uitdelen van de stiften ook nog even de kleuren behandeld. Zoals ik al zei: lekker veel herhalen.. In de middag heb ik weer aan mijn portfolio gewerkt. Daarnaast heb ik zelf nog een verslag uit het tweede leerjaar gemaakt. Ik was best wel trots op mezelf.

Vrijdagochtend: wéér een nieuwe les! Deze keer was het muziek. Bij het plastic afval dat ik van de buurvrouw had meegekregen, zaten ook een stuk of 50 yoghurt bekers (te vergelijken met van die rode Amerikaanse cups, alleen dan steviger). Ik moest denken aan de Cupsong en heb met de leerlingen verschillende ritmes gemaakt door te klappen, stampen en de cups op de tafel te zetten. Het was nog best lastig om duidelijk te maken dat ze moesten wachten tot ik klaar was met het voorbeeld, maar uiteindelijk ging het best goed en de kinderen hadden veel plezier. 's Middags heb ik ook nog les gegeven op het bedrijf. Deze keer was het een leesles. Ik had een tekst uitgeprint over donder en bliksem en er vragen bij gemaakt. De leerlingen vonden het heel moeilijk om de tekst te lezen, maar ze hebben erg hun best gedaan en uiteindelijk de vragen nog best goed beantwoord. 's Avonds heb ik -goh, wat een verrassing- nog weer aan mijn portfolio gewerkt. Deze moet volgende week donderdag ingeleverd worden en het is 30 EC (een half jaar studie) aan opdrachten in één portfolio, om even een indruk te geven. ;)

De zaterdag (21/05) ben ik weer begonnen met mijn work-out van vier minuten. Maar wel nadat ik heerlijk had uitgeslapen. 's Middags was het weer het plan om naar Arusha Town te gaan. Ik had aan een van de managers doorgegeven dat ik mee zou rijden, alleen toen ik aankwam bij het bedrijf waren ze al weg.. Gelukkig waren ze er onderaan de heuvel, bij de grote weg, wel achter gekomen dat ze me vergeten waren. Ik werd met een andere auto naar de managers auto gebracht en vanuit daar kon ik, gelukkig weer wat relaxter, mijn weg vervolgen. In Arusha heb ik eerst weer wat boodschappen gedaan. Dit keer gingen we daarna echter niet naar de Maasai Market, maar naar de 'Cultural Heritage'. Hier waren allerlei prachtige beelden te koop, met de hand uit hout gesneden e.d. Daarnaast hadden ze natuurlijk ook weer allemaal leuke winkeltjes. Hier heb ik nog een paar leuke souvenirs weten te bemachtigen. Na het avondeten heb ik een relaxt avondje gehad. Na de drukke week vond ik dat ik het wel had verdiend om een avondje rustig aan te doen. Ik heb lekker een filmpje gekeken en chipjes gegeten die ik bij de Nakumatt had gehaald.

Zondag was een iets minder relaxte dag. Ik heb de hele zondag achter de laptop gezeten om aan mijn portfolio te werken. Het verslag dat ik uit het tweede leerjaar aan het inhalen was, heb ik eerst afgemaakt en ingeleverd. Dat gaf toch wel een heel fijn gevoel. Daarna was het portfolio van de minor aan de beurt. Maar ja, waar begin je dan.. Tegen half zes was ik er helemaal klaar mee en ben ik eten gaan maken. Na het eten zat ik een beetje op Facebook rond te kijken en kreeg ik ineens heimwee naar de reis die ik vorig jaar in Zuid-Afrika heb gemaakt, doordat ik filmpjes langs zag komen die me daaraan deden herinneren. Ik denk dat dit vooral kwam doordat ik Yasmin best wel heel erg miste. Toen ik haar whatsappte zei ze dat ik maar vast mijn envelop voor maandag moest open maken. (Ik heb van Yasmin en Laura allemaal enveloppen meegekregen, drie per week, met lieve kaartjes en cadeautjes erin.) Hier zat een heel schattig beschermengeltje bij en die maakte mij wel weer een beetje vrolijker. Ik heb 's avonds ook nog even met oma en met Joey geskypt. Het is zo lief dat iedereen zegt dat ze trots op me zijn enzo, maar ik had alleen maar het gevoel van ik wil naar huis! Gelukkig komen aan iets minder makkelijke dagen ook weer een einde.

Maandag was het weer tijd om naar Enkedego School te gaan. Ik heb de kinderen een aantal 'simple commands' aangeleerd, zoals 'stand up', 'sit down', 'turn around'. 's Middags ben ik weer verder gegaan met het schrijven van mijn portfolio.

En toen waren we alweer bij vandaag aangekomen.. Ik ben vandaag begonnen met de kinderen makkelijke vragen en antwoorden te leren. Daarbij moet je denken aan vragen als: 'how old are you?' Deze vragen wil ik met de kinderen de komende weken gaan oefenen. Aan het eind van mijn stage periode hier wil ik een filmpje opnemen van de kinderen met de vragen en antwoorden die ze hebben geleerd. Dit heb ik ook op mijn stageschool in Nederland gedaan en op deze manier kunnen de kinderen mooi zien hoe het er in andere landen uit ziet en hoe de kinderen daar zijn. Naast de vragen en antwoorden heb ik ook nog even met de kinderen muziek gemaakt. 's Middags heb ik weer les gegeven op het bedrijf. Ook daar ging het over het stellen van vragen en geven van antwoorden. Hier lag het niveau alleen iets hoger. Het resultaat was dat ze allemaal een soort mini presentatie over zichzelf konden geven, erg leuk! Na de les op het bedrijf ben ik nog even aan de slag gegaan aan mijn portfolio. Ik begin nu eindelijk vooruitgang te zien, maar het einde is nog lang niet in zicht. Vanavond ga ik nog even verder met mijn portfolio. Morgenochtend ben ik vrij dus dan heb ik de tijd om de komende lessen voor te bereiden.

Ik ga mijn best doen om de volgende keer wat eerder tijd vrij te maken om weer een nieuwe blog te maken. Ik vind het super leuk dat er zo veel mensen zijn die het lezen en leuke reacties geven!

Tot snel!

UPDATE: Deze blog had ik eigenlijk gisteravond al geschreven, maar tot 10 minuten geleden had ik ineens geen internet meer, omdat ze met onderhoudt bezig waren ofzo. Vanochtend heb ik een beetje uitgeslapen en verder weer hard aan mijn portfolio gewerkt. En nu is het tijd om les te geven op het bedrijf.

Tot de volgende keer!

1. Gerda Looys:
    25 mei 2016
    Hoi Mandy,

Wat leuk jouw om jouw reisverhalen te lezen. Je schrijft met veel enthousiasme en heb je het naar je zin. Je doet zo wel erg veel ervaring op. Ik wens je het allerbeste daar en nog heel veel succes.

Lieve groetjes,
    Gerda
  2. Tom van Mourik:
    25 mei 2016
    Hoi dochterlief,

Wat een mooi verhaal weer! Mag alleen de volgende keer iets uitgebreider vond het nu wel wat summier

Paps
  3. Carin Parie:
    26 mei 2016
    Leuk om te lezen weer Mandy!
  4. Buurtjes Steven en Annie:
    26 mei 2016
    Leuk dat wij jou zo kunnen volgen