Op de helft!

15 mei 2016

Het is alweer een week geleden dat ik mijn laatste reisblog heb geschreven. Gelukkig heb ik het afgelopen weekend weer genoeg beleefd om een reisblog mee te vullen! Maar eerst was er natuurlijk nog de rest van de week...

Laten we beginnen bij afgelopen maandag (9/5). Maandagochtend stond uiteraard het lesgeven op Enkedego School op het programma. Ik heb met de kinderen de kleuren in het Engels nog eens herhaald. Daarnaast heb ik het alfabet met ze geoefend. 's Middags zou ik lesgeven op het bedrijf. Toen ik daar aankwam, waren er echter slechts vijf medewerkers aanwezig om les aan te geven. De rest was naar een begrafenis als ik het goed begreep. Voor vijf mensen lesgeven leek me een beetje onzinnig, aangezien de rest het ook moest leren. Toen ben ik dus maar weer naar de farm gegaan en ben ik bezig geweest met mijn portfolio voor school.

Dinsdagochtend werd ik wakker met buikpijn. Ik ben dus niet naar de school geweest en heb 's middags ook geen les gegeven op het bedrijf. Dinsdag was wel een belangrijke dag, opa was namelijk jarig! Daarom heb ik nog even met opa en oma geskypt. De rest van de familie was er ook en het was heel leuk om iedereen even te zien :)

Op woensdag voelde ik me al iets beter en ben ik wel naar Enkedego School geweest. Ik heb met de kinderen verder gewerkt aan het oefenen van het alfabet. Sommige letters kennen ze al heel goed, maar andere hebben nog heel wat oefening nodig. Ik heb een aantal leerlingen hun naam op het bord laten schrijven bij de goede letter. Daarna hebben we de namen geprobeerd te spellen. 's Middags heb ik de les gegeven die ik eigenlijk maandag al zou geven op het bedrijf. Deze les ging over de materialen die in de kassen (green houses) te vinden zijn. Ik had een memory spel gemaakt met de plaatjes van de materialen en de Engelse woorden die erbij hoorden. Het duurde even voordat de medewerkers door hadden wat de bedoeling was, maar toen ze het snapten, vonden ze het volgens mij een leuk spel.

Donderdagochtend was nog erger dan de dinsdag. Naast buikpijn had ik nu ook hoofdpijn. Ik heb de hele dag op bed gelegen en niet zo veel gedaan. Ziek zijn hier is toch wel een stuk minder chill dan wanneer je gewoon in Nederland zit. Ziek zijn is natuurlijk nooit leuk, maar dat je dan in een ander land zit en alleen bent, maakt het er niet echt gemakkelijker op.. Ik heb nog geprobeerd te werken aan mijn portfolio, maar dat was niet echt een succes. Wat wel fijn was, was dat er een aantal mensen even kwamen kijken hoe het met me ging. Iedereen houdt wel een oogje in het zeil.

Op vrijdag ben ik weer naar Enkedego School gegaan om stage te lopen. Ik heb deze dag geen les gegeven, omdat ik op donderdag geen lessen had voorbereid. Ik had wel potloden voor de kinderen meegenomen. Sommige kinderen schreven namelijk met stompjes van drie centimeter waar ze mee schrijven. Wat wel grappig was om te zien, was dat het grootste deel van de kinderen ineens helemáál geen potlood meer had, zodra ik de nieuwe tevoorschijn haalde.

Het weekend was weer lekker druk. Op zaterdagochtend heb ik wel lekker kunnen uitslapen. Tegen twee uur gingen we weer met de auto richting Arusha. Ik mocht weer voorin zitten, alleen de deur was wel kapot. Of ik even de auto door wilde klimmen om voorin te komen.. In Arusha heb ik eerst wat te eten gehaald. Daarna ben ik samen met iemand van het management van Korfovouni Seedpro met de bus naar Moshi gereden. De bus is hier echt super goedkoop. Omgerekend was het €1,25 per kaartje voor een busreis van minstens 1,5 uur. In Moshi werden we met de taxi naar de lodge gebracht waar we hebben overnacht. We hebben eerst bij een restaurant gegeten. Ik had een pizza besteld en heb hier meer dan een uur op moeten wachten. Toen ik eindelijk mijn pizza had, was hij nog niet eens lekker. Hij dreef zo ongeveer in het vet. De lodge had vrij grote kamers en ik had een tweepersoonsbed voor mijzelf. Het is in Moshi een stuk warmer dan op de farm, dus het grote bed kwam goed pas. Ik mezelf de hele nacht verplaatst naar de koele plekken van het bed als het weer te warm werd.

De volgende ochtend (vandaag dus) werd ik om 6 uur mijn bed uit geschud door een paar mensen die naast mijn raam stonden te schreeuwen. Geen idee wat ze aan het doen waren, maar van fluisteren hadden ze in ieder geval nog nooit gehoord. Na het ontbijt zijn we met de taxi naar een ander dorp gereden waar een mooie waterval was. Tijdens het ritje met de taxi kwam ik er ook achter dat benzine hier echt mega goedkoop is. Omgerekend 67 cent per liter! De waterval was heel mooi. Heerlijk om zo midden in de natuur te zijn en dat geluid van het water te horen. Na het bezoek aan de waterval gingen we weer met de bus terug naar Arusha. De bussen hier rijden trouwens niet op bepaalde tijden, zoals in Nederland. Hier wachten ze gewoon tot de hele bus stampvol zit voordat ze vertrekken. Langs de bus lopen ook allerlei mensen die je dingen proberen te verkopen door je raampje. Het raampje dicht doen is ook geen optie, want daar was het veel te warm voor in de bus. Eenmaal in Arusha werd ik weer opgehaald door mijn 'eigen' vertrouwde chauffeur. Deze is met me mee geweest naar de Maasai Market, waar ik weer mooie souvenirs en cadeautjes voor het thuisfront heb weten te bemachtigen. Na de Maasai Market ben ik nog naar de Nakumatt geweest, dit is een grote supermarkt waar ze heel veel spullen hebben. De boodschappen voor deze week zijn dus ook weer binnen. Vanavond hoefde ik lekker niet zelf te koken, heerlijk! Aan de andere kant van de farm zit deze week een man uit Nederland die voor Schoneveld/Korfovouni werkt en eens per maand hier is. Hij had nog wat soep, dus we hebben samen een soort groentesoep met stukjes worst erin gegeten. Super fijn om gewoon aan te kunnen schuiven!

Komende week hoop ik in het klaslokaal op Enkedego School wat meer vooruitgang te boeken. Ik ben nog op zoek naar een manier om posters en andere leerzame dingen op de muur te plakken, aangezien plakband niet blijft zitten. Je hebt wel een soort plak-kneedgum, maar ik heb het nog niet kunnen vinden in de winkel.. Daarnaast wil ik kijken of ik een soort kastje kan maken voor in de klas met plastic afval of iets dergelijks, zodat ik daar spullen voor de kinderen in kan leggen.

Nu is het tijd om nog even te skypen met Joey <3 en daarna is het alweer tijd om te gaan slapen. Op naar de vierde week!

1. Desiré Riezebos:
    16 mei 2016
    Hoi Mandy.
    Jouw moeder vroeg of ik jouw reisverhalen wilde lezen via de mail en ik moet zeggen ik geniet ervan. Wat een avontuur.
    Ik hoop dat je niet meer ziek wordt want dat is inderdaad wel heel vervelend in zo'n ver land.
    Succes ermee en ik kijk uit naar jouw volgende mail.

Groeten Desiré.
  2. Danielle:
    19 mei 2016
    Lieve Mandy,
    Wat maak je toch een hoop mee!! Echt heel leuk om alles te lezen. En alles heel herkenbaar:) Je doet het supergoed! Geniet van alles, deze ervaring neemt niemand meer van je af.
    Hakuna matata! Groetjes Danielle